皆さんこんにちは!
The more I learn, the more I realize I don’t know. The more I realize I don’t know, the more I want to learn.
学べば学ぶほど、自分がどれだけ無知であるか思い知らされる。自分の無知に気づけば気づくほど、より一層学びたくなる。
Albert Einstein(アルベルト・アインシュタイン、ドイツ生まれの理論物理学者)
今日は、よく引用され世間に流布されている事柄を題材に取り上げて、情報を確認することの大切さ、情報リテラシーとでも言うことについて述べてみたい。
次のようなことを、見聞きしたことはあるのではないだろうか。
「米国の心理学者メラビアンの実験によれば、人が話をする時、相手に伝わるのは55%が表情や仕草、服装等の見た目。38%が声の調子、意味内容言葉はたったの7% です。93%は言葉以外が伝わるのですから、言葉自体より、それをどう伝えるかに注意しましょうね。」
メラビアンの法則について、よく第一印象の重要性で引用されることが多いが、彼の研究結果より誇張されて一人歩きしている嫌いがある。
彼の研究結果は、限定された環境/状況の下であり、どの様な環境/状況下でも当てはまるとは言っていない。
彼の研究結果の「好意の合計=言語による好意 7% + 声による好意 38% + 表情による好意 55%」というものは、好意/反感などの態度や感情のコミュニケーションを扱う研究から生まれたものである。
話し手が好意や反感について語っていないときには、この等式は当てはまらないと言っている。
内容が一人歩きをし、この法則から「見た目が一番重要」、あるいは「話の内容よりも喋り方のテクニックが重要」という結論・解釈がされ世間に流布されている。就職活動の面接対策セミナー、営業セミナーや話し方講座などでこの解釈がよく用いられている。
しかし、この実験は前述したとおりであり、単に事実のみを伝えたり要望をしたりするコミュニケーションの場合には触れておらず、コミュニケーション全般においてこの法則が適用されると言うような解釈はメラビアン本人が提唱したものとは異なるものである。
プレゼンテーション研修、就職・面接対策セミナーなどでパワーポイントを使って、「7・38・55」の大きさに3分割した円グラフなどを表示して「メラビアンの法則」によればと説明する講師や講座は要注意である。
例えば、プレゼンテーションや面接の場面で話す中身が7%しか伝わらないというプレゼンテーションや面接は大失敗である。
出典にあたるなどして必ず情報の正しさ、どのような背景で情報が発せられたのかなどを確認することは、極めて重要なことである。
“Silent Messages” — A Wealth of Information About Nonverbal Communication (Body Language)
Mehrabian, A. (1981). Silent messages: Implicit communication of emotions and attitudes. Belmont, CA: Wadsworth (currently distributed by Albert Mehrabian, am@kaaj.com)
My findings on communication and body language, as well as those of many other investigators, are organized and summarized in very readable form in “Silent Messages.” The book deals with all facets of nonverbal communication, including body positions and movements, facial expressions, voice quality and intonation during speech, volume and speed of speech, subtle variations in wording of sentences that reveal hidden meanings in what is said, combinations of messages from different sources (e.g., face, tone of voice, words), and general descriptions of individual communication styles or mannerisms.
Most of the findings summarized in “Silent Messages” can be used to enhance one’s awareness of the many subtle aspects of interpersonal communication, and to improve one’s communication skills. Leadership and management trainers can make very effective use of this book in a variety of training seminars on improving communication skills, leadership, or effectiveness of working groups.
Here are only a few examples of the numerous important aspects of communication described in “Silent Messages:”
- During persuasion — what are the important nonverbal messages for effective persuasion of others, for example, in a supervisory role or in sales?
- Deceitful behavior — how can one detect that another is being deceitful or not overly forthcoming?
- Individual communication styles — how do we describe a person’s general communication style and what are the basic elements of a person’s style? How can one identify problem elements in one’s own nonverbal communication and improve one’s communication effectiveness?
- Analyses of the way in which sentences are worded. For example, what differences in attitudes are implied when someone says: “I like those people” instead of, “I like these people?”
- Inconsistent communications — the relative importance of verbal and nonverbal messages. My findings on this topic have received considerable attention in the literature and in the popular media. “Silent Messages” contains a detailed discussion of my findings on inconsistent messages of feelings and attitudes (and the relative importance of words vs. nonverbal cues) on pages 75 to 80.
Total Liking = 7% Verbal Liking + 38% Vocal Liking + 55% Facial Liking
Please note that this and other equations regarding relative importance of verbal and nonverbal messages were derived from experiments dealing with communications of feelings and attitudes (i.e., like-dislike). Unless a communicator is talking about their feelings or attitudes, these equations are not applicable . Also see references 286 and 305 in Silent Messages — these are the original sources of my findings.
Source: http://kaaj.com/psych/smorder.html